BUSTAN AL-KATIBIN
Sebuah karya yang paling awal
tentang bahasa Melayu yang disusun oleh seorang ilmuwan dan budayawan Melayu
ulung, Raja Ali Haji. Kitab ini selesai dikarang pada 15 September 1850. Raja
Ali Haji menekankan bahawa perkara paling utama yang terkandung di dalamnya
kerana bahasa padanya ialah alat dalam sistem pemikiran yang digunakan secara
kreatif oleh manusia untuk mencapai ilmu yang benar tentang alam ciptaan Allah.
Dengan mengikuti adab dan syarat menuntut ilmu, pembelajaran bahasa Melayu
mampu melahirkan penutur yang bukan sahaja fasih bercakap tetapi juga bercakap
dengan budi bahasa dan adab sopan yang mutlak dengan ilmu yang sahih dan benar.
CERITA LIPUR LARA
Lima buah cerita lipur lara
yang dimuatkan dalam buku ini adalah cerita lisan yang dirakamkan oleh
pegawai-pegawai Inggeris seawall tahun 1886 bertujuan mendalami ilmu tentang orang
Melayu. Cerita-cerita yang
dipersembahkan oleh penglipur lara dengan iringan gesekan rebab dan
ketukan belanga atau batil begitu berpengaruh dan bersemarak dalam masyarakat
Melayu sehinggalah sampai ke penghujung abad ke-20.
HIKAYAT ACHEH
Dihasilkan pada zaman
pemerintahan Sultan Iskandar Muda Aceh (1606-1636) sewaktu berlakunya
pertumbuhan fikrah dan wacana ilmu yang pesat dalam sejarah dan kesusasteraan
Melayu. Aceh merupakan pusat tamadun Melayu-Islam yang besar dan kuat selepas
kejatuhan Melaka pada tahun 1511. Dalam hikayat ini, pembaca dapat melihat
sejarah kebesaran kerajaan Melayu-Islam Aceh pada zaman itu, perhubungannya
dengan dunia luar, khususnya dengan negeri-negeri dari dunia Asia-Barat,
pertembungannya dengan kuasa-kuasa luar dari Eropah (Portugis dan Belanda). Karya
ini dikarang dalam bahasa Melayu bukan dalam bahasa Aceh atau bahasa Arab. Hal ini
membuktikan bahawa bahasa Melayu menguasai rantau ini dalam pertumbuhan
kegiatan penulisan dan pemikiran yang luar biasa hasil tamadun yang tinggi.
HIKAYAT RAJA PASAI
Kemungkinan dikarang dalam
jangka masa dari tahun 1211-1400. Mencakupi suatu zaman dalam sejarah Pasai,
Sumatera Utara. Di situ agama Islam mula-mula bertapak pada abad ke-13. Walaupun
hikayat ini mengandungi unsur-unsur bersifat mitos setempat tetapi terdapat juga
yang didasarkan kepada fakta sejarah yang dibuktikan dengan penemuan nisan
Malikul Salih (nama yang diberikan kepada Merah Silau sesudah memeluk Islam. Karya
ini memaparkan kisah kelahiran dan kejatuhan sebuah kerajaan Melayu yang dapat
dijadikan pengajaran untuk generasi akan datang.
CERITA JENAKA MELAYU
Dalam edisi karya agung ini,
termuat sebelas buah cerita jenaka Melayu, iaitu Hikayat Sang Kancil, Pelanduk
dengan Anak Memerang, Pak Kaduk, Lebai Malang, Pak Pandir, Pak Belalang, Si
Luncai, Mat Jenin, Hikayat Pelanduk Jenaka, Hikayat Musang Berjanggut dan
Hikayat Abu Nawas. Fungsi Cerita Jenaka bukan sahaja sekadar hiburan malah
menjadi alat penyampaian ilmu yang biasanya disampaikan oleh tukang cerita yang
diperturunkan dari generasi ke generasi. Begitulah salah satu cara orang Melayu
dahulu kala menyampaikan sesuati ilmu atau pengajaran, iaitu melalui cerita. Sebagai
contoh, cerita Pak Kaduk memaparkan pengajaran atau ilmu yang ditinggalkan
ialah “Menang Sorak Kampung Tergadai”. Melalui cerita ini, kita dapat melihat
bagaimana orang desa yang tidak “berkuasa” tidak mempunyai pilihan apabila
berhadapan dengan pihak yang berkuasa sehingga dia terpaksa menyerahkan atau
menukarkan “hak”nya (ayam sabung yang
jaguh) dengan “aset” yang tidak berharga milik pihak raja. Cerita ini
menggambarkan kebijaksaan rakyat, iaitu orang Melayu mentafsirkan keadaan sosial
dan struktur kuasa masyarakat.
Sumber:
Kolaborasi Ilmu (2008) diperoleh pada Mei 10, 2013 daripada http://ilmu.edublogs.org/karya-karya-agung/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan