Rabu, 1 Mei 2013

KARYA AGUNG MELAYU






Falsafah Melayu

Falsafah boleh didefinisikan sebagai cinta akan kebijaksanaan. Ia merupakan pengetahuan tentang pengertia yang dianggap sebagai ilmu tertinggi yang merupakan dasar kepada ilmu yang lain. selain itu, ia juga dianggap sebagai kebijaksanaan menggunakan akal fikiran untuk mengetahui kebenaran yang hakiki. 

Masyarakat Melayu sememangnya kaya dengan adab dan budi bahasa.  Mereka sangat mengambil berat terhadap nilai dalam kehidupan demi menjamin kesejahteran dalam kehidupan bermasyarakat.  Nilai yang menajadi pengangan oleh masyarakat Melayu ialah interaksi yang beradab, sopan dan menghormati orang lain. Ketinggian budi bahasa dalam kalangan masyarakat juga dapat dilihat melalu penggunaan syair, gurindam, seloka dan pelbagai lagi dalam komunikasi.


Karya Agung Melayu

Merupakan karya yang menjadi lambing kepada kehebatan dapa cibpta penulis dan pemikir yang berbangsa Melayu pada zaman dahulu kala.  Mereka memiliki kehebatan dalam menggambarkan idealism, nilai, pandangan hidup, adat, budi dan kesedaran moral melalui karya sastera yang kekal sepanjang zaman.  Karya agung Melayu ialah karya yang ditulis dalam bahasa Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, orang Melayu Brunei, orang Aceh, orang Bugis serta orang Minangkabau. 


Karya Agung Melayu Dunia

Karya agung Melayu dunia pula merupakan karya yang terdapat di dunia Melayu dan dihasilkan dalam bahasa serumpun atau bahasa Malayo-Polinesia yang lain.  antara karya dalam bahasa lain yang diiktiraf sebagai karya agung ialah Nagarakertagama atau Serat Centhini yang ditulis dalam bahasa Jawa, I la Galigo yang ditulis dalam bahasa Bugis.


SUMBER:

1 ulasan:

  1. Merkur Safety Razors - XN - Xn - OXN
    Buy Merkur's Merkur Safety Razors 메리트 카지노 고객센터 online now at XN. 제왕 카지노 Get great deals & fast delivery options with every 바카라사이트 purchase on our site.

    BalasPadam