Selasa, 16 April 2013

ULASAN KARYA AGUNG


Falsafah Membaca Karya Agung


Secara umumnya Karya Agung Melayu ialah karya yang melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi, kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Tamadun Melayu sepanjang zaman banyak sekali dibentuk dan diwataki oleh tradisi sastera ini.
Selain itu, Karya Agung Melayu juga bererti karya agung yang ditulis atau diungkapkan atau dilisankan (pepatah, pantun, lipur lara, dan lain-lain) dalam bahasa Melayu, tidak mengambil kira kelompok bangsa atau etnik dalam kawasan Dunia Melayu ini, sama ada orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu, atau orang Melayu Brunei, atau orang Aceh, orang Bugis, orang Minangkabau, dan lain-lain yang menghasilkan karya itu. Dari segi ini, sempadan geografi dan etnik tidak timbul, tidak kira di manakah daerah asalnya di Dunia Melayu ini, dan mampu mencetuskan dalam bentuk dan gaya yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan, falsafah atau pandangan hidup bangsa Melayu turun-menurun.
Manakala Karya Agung Dunia Melayu pula, dimaksudkan kepada karya agung di kawasan Dunia Melayu yang terdapat dalam bahasa-bahasa serumpun atau bahasa-bahasa Malayo-Polinesia yang lain. Terdapat banyak karya dalam bahasa-bahasa lain yang diiktiraf dalam bangsa berkenaan sebagai karya agung, antaranya ialah Nagarakertagama atau Serat Centhini yang ditulis dalam bahasa Jawa, atau I La Galigo yang ditulis dalam bahasa Bugis. Karya-karya yang seperti ini jika sesuai dengan takrif Yayasan, boleh diterima sebagai Karya Agung Dunia Melayu dan bolehlah dimasukkan ke dalam rancangan Yayasaan untuk dikaji, diperkenalkan dan diterbitkan dalam bahasa Melayu melalui terjemahan.

ULASAN HIKAYAT ABDULLAH



Hikayat Abdullah merupakan biografi atau penceritaan pengalaman hidup Munsyi Abdullah atau namanya sebenarnya Abdullah bin Abdul Kadir. Hikayat ini mengandungi segala hal yang berlaku pada diri Munsyi Abdullah dan masyarakat selat pada zaman pemerintahan Inggeris dan peralihan kuasa Inggeris kepada Belanda di Melaka. Hikayat ini merupakan dokumentasi sejarah yang berlatar belakangkan peristiwa-peristiwa yang berlaku pada abad ke-19 yang diceritakan mengikut perspektif beliau yang hidup pada zaman tersebut.
            Dalam hikayat ini, Munsyi Abdullah telah mengkritik gaya hidup dan kepercayaan masyarakat yang berbilang kaum di Melaka pada masa itu yang terdiri daripada empat kapitan, iaitu Keling, Cina, Nasrani dan Melayu. Masyarakat pada zaman tersebut begitu taksub dengan kepercayaan tahyul terutama masyarakat Melayu yang begitu mempercayai penanggal dan polong. Dalam hikayat ini, beberapa kali Munsyi Abdullah menyatakan kebencian beliau terhadap kepercayaan karut masyarakat Melayu pada ketika itu. Beliau sangat menekankan aspek ketuhanan dalam karyanya. Beliau mengkritik kepercayaan orang Melayu yang tidak mempercayai ilmu falak dan tidak percaya bahawa bumi ini bulat. Beliau mengkritik orang Melayu yang mempercayai peristiwa gerhana bulan disebabkan bulan dimakan oleh rauf (ular). Munsyi Abdullah menyeru masyarakat supaya memandang sesuatu secara rasional dan berpegang kepada kuasa Allah.
            Hikayat ini boleh dikatakan sebagai dokumentasi Abdullah. Munsyi Abdullah telah membawa pembaca bertemu dengan tokoh-tokoh sejarah seperti Farquhar, Lord Minto dan Crawford. Hikayat ini telah menceritakan peribadi mereka mengikut pandangan Munsyi Abdullah yang berdampingan dengan mereka. Tokoh-tokoh ini digambarkan sebagai baik dan disanjungi oleh beliau.
            Dalam penceritaan ini juga jelas menggambarkan Munsyi Abdullah seorang yang gigih menuntut ilmu. Munsyi Abdullah berketurunan Arab-India yang berjaya menguasai bahasa Melayu, bahasa Tamil, Hindustan, Inggeris dan Cina. Penguasaan beberapa bahasa ini menunjukkkan kegigihan Munsyi Abdullah mempelajari bahasa. Munsyi Abdullah juga mengkritik sikap masyarakat Melayu yang malas mempelajari bahasa Melayu. Perkara ini membuktikan betapa Munsyi Abdullah melakukan pelbagai kritikan sosial dalam hikayatnya.
            Hikayat Abdullah juga membawa perubahan tema, plot dan jalan cerita seperti karya-karya yang ditulis pada zamannya. Beliau telah menjadikan pengalaman beliau sebagai bahan penulisan. Perkara ini menjadikan karya beliau bersifat realiti dan tidak diselitkan dengan cerita-cerita dongeng seperti karya-karya lain yang ditulis pada zamannya. Beliau menyelitkan pantun, syair dan kiasan untuk menyampaikan sesuatu pemikirannya. Selain itu, terdapat banyak kosa kata baharu dan penggunaan teknik dialog dalam karya ini. Boleh dikatakan bahawa hikayat ini sebagai permulaan karya Melayu moden yang boleh diibaratkan seangkatan ASAS 50 yang lahir seratus tahun selepas kelahiran hikayat ini.
            Pemikiran Munsyi Abdullah juga jauh ke depan dan bersifat revolusioner. Beliau juga dianggap sebagai tokoh yang menerajui perkembangan sastera moden di Tanah Melayu. Selain itu, perlu ditelusuri betapa Munsyi Abdullah begitu teruja dan terpegun dengan orang asing yang menjajah Tanah Melayu pada ketika itu.

Ulasan Sulalatus al-Salatin dalam Aspek Sintaksis

Penelitian aspek sintaksis dalam karya Sulalatus al-Salatin ini akan difokuskan kepada jenis-jenis ayat. Jenis-jenis ayat yang terdapat dalam tatabahasa Melayu ialah ayat penyata, ayat tanya, ayat perintah dan ayat seruan. Setiap jenis ayat ini akan diterang satu persatu secara terperinci dengan menyatakan contoh-contoh  serta contoh yang terdapat dalam karya Sulalatus al-Salatin.

Ayat penyata

Ayat penyata ialah ayat yang diucapkan dengan tujuan untuk membuat sesuatu pernyataan atau memberikan keterangan tentang sesuatu. (Ahmad Khair Mohd Nor et al., 2012: 272). Sebagai contoh:
i.    Kakak saya guru.
ii.   Abang membeli sebuah kereta.
iii.  Bunga mawar itu harum.
iv.   Adik masih di sekolah.
Berdasarkan karya Sulalatus al-Salatin, terdapat banyak ayat penyata yang dapat dikenal pasti, ayat-ayat tersebut adalah seperti berikut:
i.   Alkisah maka tersebutlah perkataan ada sebuah negeri di Benua Keling, Pahili namanya, Nizam al-Muluk Akbar Syah nama rajanya. (1997: 66).
ii.   Maka baginda pun beranak du(a) orang laki-laki seorang perempuan. (1997: 66).
       
 Ayat tanya

Ayat tanya ialah ayat yang digunakan untuk menanyakan sesuatu hal. Ayat tanya boleh terdiri daripada ayat tanya tanpa kata tanya dan ayat tanya dengan kata tanya. (Ahmad Khair Mohd Nor et al., 2012: 272). Sebagai contoh:
Ayat tanya tanpa kata tanya ialah ayat yang terbentuk dengan mengekalkan bentuk ayat penyata dan dengan memberikan intonasi menaik pada akhir ayat. Dalam tulisan, nada tanya ini dilambangkan oleh tanda soal (?) pada akhir ayat. Sebagai contoh:
i.    Awak sudah makan?
ii.   Ibu Shila seorang guru?
iii.  Adik menangis?
Ayat tanya dengan unsur tanya merupakan ayat tanya yang mempunyai kata tanya, kata ganti nama diri tanya dan frasa sendi nama tanya.
i. Siapa nama anda?
ii. Mengapa dia berlari-lari?
iii.Di manakah rumah ketua kampung?
Karya sulalatus al-Salatin banyak mngandungi ayat tanya terutama dalam penulisan dialog. Hal ini demikian kerana karya ini banyak mengemukan peristiwa penting dan penggunaan dialog dilihat sebagai satu bentuk penulisan yang menarik. Sebagai contoh ayat tanya yang terdapat dalam karya ini ialah:
i.   Maka sembah Demang Lebar Daun, “Janji yang mana itu, tuanku?” (1997: 24)
ii.    ... maka kata Hang Kasturi, “Adakah engkau lagi?”... (1997: 99)

Contoh-contoh di atas jelas menunjukkan bahawa penulis menggunakan ayat tanya dengan kata tanya iaitu mana, apa dan adakah.
Manakala ayat tanya tanpa kata tanya yang terdapat dalam karya ini dapat dilihat seperti berikut:
i. ... “Betapa perinya engkau menebang dia maka bangat amat suda(h)nya ini, dengan luasnya saujana mata menentang? (1997: 37)
ii.    “Maya juga kehendak hati kamu kepada aku supaya kuberi akan kamu?” (1997: 50)

Ayat perintah

Ayat perintah ialah ayat yang digunakan untuk menimbulkan sesuatu tindakan atau gerak balas. Ayat perintah boleh terdiri daripada ayat suruhan ayat larangan, ayat silaan, ayat permintaan dan ayat ajakan. (Ahmad Khair Mohd Nor et al., 2012: 272). Contoh-contohnya:

a)    Ayat Suruhan

Ayat ini digunakan untuk memberikan arahan. Ayat ini mengkehendaki orang      kedua melakukan sesuatu. Subjek ayat terdiri daripada ganti nama diri orang kedua seperti kamu, awak, kau, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, ganti nama diri kedua dalam ayat biasanya digugurkan. Sebagai contoh:
i.   Berdiri di sana!
ii.  Siapkan tugasan ini sekarang.

Berdasarkan Sulalatus al-Salatin terdapat banyak ayat suruhan yang dikemukan dalam karya ini. Hal ini demikian kerana, isi kandungan karya ini berkisarkan kehidupan raja-raja dan titah-titah raja itu yang dikatakan sebagai ayat suruhan. Sebagai contoh:
i.  Maka titiah Sultan Mansur Syah, “Ambil kerisku ini, bunuhkan akan Kasturi.” (1997: 99)
ii.  ... “Pergi engkau tanya pada Cina itu berapa jauhnya negeri China dari sini.” (1997: 16)

b)   Ayat Larangan

Ayat larangan ialah ayat yang digunakan untuk menegah seseorang daripada melakukan sesuatu. Ayat larangan dibentuk dengan menambahkan kata jangan, usah, atau tak usah di depan kata kerja. Selain itu partikal –lah boleh diletakkan pada kata larangan bagi melembutkan larangan. Sebagai contoh ayat larangan ialah:
i.   Jangan membuat bising.
ii.  Usah ditangisi perkara yang telah lepas.

Contoh ayat larangan yang terdapat dalam karya Sulalatus al-Salatin seperti:
i.  ... “Jangan kita takut, kalau kemala naga besyar itu.” (1997: 20).
ii.    Maka kata hantu itu, “Janganlah {engkau ku}(aku engkau) bunuh; barang apa kehendakmu kuberi. ... (1997: 36)

c)    Ayat Silaan

Ayat silaan digunakan untuk menjemput atau mempersilakan seseorang. Ayat silaan ditandai oleh kata silaan seperti sila, sudi, dan jemput yang kebiasaannya berada di awal ayat. Kata silaan boleh juga menerima partikel –lah bagi menghaluskan perintah. Sebagai contohnya:
i.  Sila beratur.
ii.  Jemput makan.
iii. Sudilah jamah makanan ini.

d)   Ayat Ajakan

Ayat ajakan digunakan untuk mengajak seseorang. Ayat ini menggunakan kata ajakan mari, ayuh dan jom. Kadang kala subjek ayat ini menggunakan kata ganti nama diri kita. Sebagai contoh:
i.  Mari minum.
ii. Ayuh kita bertolak sekarang.

Ayat ajakan yang terdapat dalam karya Sulalatus al-Salatin ialah:
i.  ... marilah engkau naik”. (1997: 99)
ii.   Maka kata Uwan Empuk kepada Uwan Malini, “Mari kita lihat apa yang bernyala{h} cahaya semalam itu.” (1997: 20)



Ayat Seruan

Ayat seruan ialah ayat yang diucapkan untuk melahirkan perasaan terhadap sesuatu. Ayat seruan biasanya ditandai oleh intonasi seruan dan dalam tulisan, intonasi seruan diakhiri dengan tanda seru. (Ahmad Khair Mohd Nor et al., 2012: 273). Selain itu, ayat seruan juga digunakan untuk menyatakan perasaan yang kuat seperti rasa kagum, marah, sakit atau perasaan hairan,dan sebagainya. Sebagai contoh:
i. Tahniah, kamu berjaya!
ii. Amboi, cantiknya rumah kamu!

Ayat penyata yang terdapat dalam karya Sulalatus al-Salatin adalah seperti berikut:
i. Maka kata orang itu, “Cis Mi Duzul! Kita semua diperdayakan!” (1997: 149).
ii. Maka kata Badang, “Engkau sentiasa makan ikanku, sekali ini matilah engkau olehku! (1997: 36)

Berdasarkan ayat-ayat yang dikemukan dalam contoh di atas, jelaslah bahawa karya Sulalatus al-Salatin menepati hukum tatabahasa yang sebenar. Kepelbagaian jenis ayat yang terdapat dalam karya tersebut menunjukkan karya ini bukan sahaja karya sejarah biasa, tetapi karya yang sangat menarik untuk dibaca. Teknik penulisan sejarah ini tidak ditulis secara formal tetapi ditulis sebagai cereka dalam masyarakat. Plot penceritaan dan teknik dialog yang digunakan memberi kesan yang sangat mantap dalam penulisan karya ini. Perkara ini secara tidak langsung memberikan gambaran yang jelas kepada pembaca tentang peristiwa bersejarah yang berlaku pada masa dahulu.

SUMBER:

Tun Seri Lanang (1997). Sulalatus Salatin ya'ni Perteturan segala Raja-raja      (Sejarah Melayu). Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa dan Pustaka.
bendahara Paduka Raja dan Uleebalang Tun Seri Lanang Kesultanan Johor Lama dan Samalang (2012). Diperoleh pada April 20, 2013 daripada http://www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/tun-seri-lanang.html




Tiada ulasan:

Catat Ulasan